Definice koučování:
Koučování je individuální forma osobního rozvoje, která vychází z nedirektivních principů práce s lidmi. Podporuje zejména sebeorganizaci klienta, převzetí jeho odpovědnosti za aktivizaci svých vlastních zdrojů a svobodnou proaktivní volbu dalšího postupu zvoleným směrem.
Jde v něm o proces kontinuální podpory klienta při stanovování a dosahování jeho profesních i osobních cílů při současném respektování zájmů a potřeb jeho sociálního okolí.
Jedná se o konstruktivní rozhovor vedoucí k trvalému a efektivnímu zvyšování kompetencí klienta. Koučovaný nese odpovědnost za stanovování svých cílů, hledání cest k nim i za dosahování konečných výsledků.
Kouč přitom odpovídá za proces efektivní podpory klienta, doprovází koučovaného v hledání jeho vlastních postupů, respektuje jeho zdroje a je mu partnerem při volbě co nejefektivnějších postupů k cíli.
Nejedná se o expertní poradenství, ale důraz je zde položen na to, aby si koučovaný hledal svá vlastní řešení, která vycházejí z jeho originálních zdrojů.
Hlavními nástroji kouče přitom jsou konstruktivní otázky, tvořivé reflexe a práce se zadáním třetích stran jako s inspirativní výzvou překonávat zdánlivé hranice svých možností.
Kouč může pracovat i s firemním zadání mířícím k určeným cílům, avšak respektuje přitom očekávání a cíle koučovaného.
Co je koučování – článek více ...
Koučovací přístupy a školy používané našimi kouči:
Koučové FBE volí vždy takovou z forem koučování, která je nejvhodnější pro naplňování specifických potřeb a cílů klienta. Přitom vycházejí z některé z následujících škol:
Inner Game - přístup T. Galweye vycházející ze sportu, který rozvíjí to, v čem je člověk dobrý. Pracuje s klientovými vlastními zdroji tak, že navozuje a využívá takové situace, ve kterých se klient nachází v módu optimálního energetického nabuzení – v tzv. „flow“.
GROW model – Whitmoreův přístup založený na popisu cílů, zkoumání aktuální reality, příležitostí ke změně a plánování akce.
Systemické koučování – nedirektivní přístup zaměřený na řešení (Solution Focus) důsledně pracující se sebeorganizací klienta, nebránící se ovšem i práci se zadáním a neinstruktivními reflexemi kouče. Vychází z toho, že všechny systémy svého fungování a vztahy k důležitým osobám a konceptům si člověk nosí v hlavě. Změnou jazyka a myšlení je pak dosahováno i změny příslušné reality.
Rogersovský a humanistický psychologický přístup – kouč postupuje pouze nedirektivním způsobem a bezvýhradně klienta akceptuje. Empaticky jej podporuje v jeho vlastní autenticitě, integritě a kongruenci. Větší důraz je zde položen na pocity a prožívání klienta a na pomalejší neintervenující postup ke změně. Kouč v tomto případě pracuje jen s tím, co klient přináší.
Fenomenologický, existenciální a Gestalt přístup – kouč u klienta využívá navození aktuálního prožitku v situaci tady a teď, procesu uvědomování si, tvořivých zážitkových experimentů, např. dialogu na několika židlích, kontaktního cyklu, figury a pozadí, teorie pole, konceptu uzavírání a dokončování tvarů, kotvení zdrojů, vnitřního dialogu a tvořivé práce s představami, fantaziemi, sny, metaforami a klíčovými slovy.
Expertní mentoring – kouč či zde spíše mentor klientovi přináší i své vlastní instruktivní a expertní vstupy. Poskytuje je však jen v nejnezbytnější míře a až na vyžádání klienta. V tom případě může pracovat i s myšlenkovými strukturami, postupy a strategiemi, které mají původ u kouče. Tak poskytuje klientovi i určité expertní metody a modely, které pak on může využít v praxi. Po nabídnutí těchto externích intervencí se ovšem kouč vždy co nejrychleji vrací zpět k důrazu na svobodnou a samostatnou práci klienta s jeho vlastními zdroji a jemu vyhovujícími metodami.
Přehled využívaných koučovacích nástrojů:
- Práce se zadáním třetí strany
- Navázání vztahu a vytvoření bezpečného prostředí
- Respekt a důvěra ve schopnosti a zdroje koučovaných
- Otevřené konstruktivní otázky namísto instrukcí a rad
- Nerekapitulování, nevnášení vlastních myšlenkových schémat a nepřebírání odpovědnosti za partnera
- Přesná definice žádoucích výstupů a cílů
- Škálování
- Zaměření na řešení a ne na problém
- Představivost, imaginace a otázka na zázrak
- Hledáme malý rozdíl, který může způsobit velký rozdíl
- Začít nové raději než končit se starým
- Přerámování (volba výkladu) a změny kontextů (objevné úhly pohledu)
- Hledání vnitřních zdrojů a výjimek
- Využití externích vzorů a vžívání se do druhých
- Konstruování možností
- Moc slov, víry a rozhodnutí
- Paradoxní předpisy, narušení rovnováhy systému
- Moc pozorování a předstírání
- Klíčová slova nesoucí význam a energetické zkratky
- Psychologická práce s energií, pozitivní plánování, potěšení ze života
- Metafory, analogie a podobenství
- Uvědomování a prožívání
- Tvořivé experimenty a dialog na více židlích
- Kotvení zdrojů
- Narativní forma práce s příběhy
- Externalizace problému
- Pravidelnost, „domácí úkoly“ a vykazatelnost
- Synergická spolupráce s koučem – být partnerem v klientově hře
- Ocenění, uznání a povzbuzování není nikdy dost
- Reflexe a nabídka alternativ
- Závěrečná zpětná vazba a intervence
popis využívaných nástrojů, více ...
Koučovací témata – co je možné koučováním řešit:
- Profesionální růst
- Osobnostní rozvoj
- Manažerské dovednosti
- Konkrétní aspekty vedení svého týmu a jednotlivých podřízených
- Vztahy s kolegy a ostatními lidmi
- Řešení specifických pracovních problémů
- Dosahování vlastních i firemních cílů
Průběh koučovacích setkání:
Před a na prvním setkání:
- Případné zadání od nadřízených anebo třetích stran
- Celková dohoda o zaměření, cílech, rozsahu a metodách koučování
Na dalších setkáních:
- Reflexe: "Co se odehrálo od posledního setkání,"
- Možná témata na dnešní setkání
- Výběr z možných témat - volba konkrétního zaměření dnešního koučování
- Konkrétní popis žádoucích cílů změny v dané oblasti
- Rozdíly oproti současnému stavu (dnešní realitě) – co se změní a co to přinese
- Dohoda o metodách společného postupu
- Hledání, popis a výběr možností řešení
- Realizace potřebných kroků dle předchozí dohody
- Zhodnocení dosažených užitků a efektů ze setkání
- Plán kroků na další období (akční plán)
Koučovací motta:
- – Na co si přijdu sám, bude v praxi fungovat o mnoho lépe.
– Jedinou šanci k převzetí odpovědnosti a k proaktivitě dává svobodná volba.
– Mapa není území – vjemy a realita se vždy liší.
– Hranice mých představ jsou hranicemi mého světa.
– Staň se ti podle tvé víry.
– Vždy je k dispozici dostatek zdrojů.
– Když víš, kam míříš, není tak těžké se tam dostat.
– Neexistuje selhání, pouze zpětná vazba.
– Nepohodlí je přítelem.
– Nepokračuj v tom, co nefunguje a raději dělej více toho, co funguje!
– Začni malými změnami!
– Možná máš problém, ale rozhodně jím nejsi ty sám.
– Vždy existuje výběr z více možností a ještě lepší cesta.